Zagreb, 10 listopad 2023

Trgovci, pozor - 5 mogućih znakova zlouporabe kartice

Zlouporaba kartica jedna je od najčešćih vrsta prijevare. Budući da su na meti često mali i srednji poduzetnici, važno je prepoznati znakove koji upućuju na neautorizirano plaćanje. Doznajte koji su najčešći obrasci ponašanja prevaranata i kako se zaštititi.

Kartično plaćanje iz temelja je promijenilo moderno trgovanje i osjetno olakšalo naše živote. Međutim, unatoč brojnim pogodnostima koje nam je tehnologija donijela, i dalje se suočavamo s nekim starim opasnostima. Zlouporaba kartica jedna je od njih — ona ne predstavlja problem samo stvarnim vlasnicima kartica već i trgovcima, kojima može donijeti ozbiljne financijske gubitke.

Kako biste uvijek bili korak ispred prevaranata, važno je uočiti svaku neautoriziranu uporabu kartice. U nastavku donosimo popis znakova na koje biste trebali obratiti pozornost da na vrijeme zaštitite sebe i svoje kupce.

Iznos transakcije je neobično visok

Trgovci su dobro upoznati s uobičajenim iznosima transakcija u svojoj trgovini, a svako veće odstupanje može značiti da vas netko pokušava prevariti. Na primjer, ako kupac odmah po ulasku u trgovinu krene gledati najskuplje proizvode i želi ih kupiti bez razmišljanja ili bez pitanja o proizvodu, to može ukazivati na nezakonito korištenje tuđe kartice. Ako vam se dogodi takva ili slična situacija, obavezno obratite pozornost i na ostale znakove kako biste zlouporabu kartica spriječili na vrijeme.

Zaštitni elementi kartice izgledaju sumnjivo

Već sam izgled kartice može ukazati na zloupotrebu. Ako primijetite da osoba plaća karticom s vidljivo oštećenim ili nepotpunim zaštitnim elementima, budite na oprezu. Obratite pozornost na potpis korisnika — ako je oštećen, izgleda kao da je izbrisan ili se uopće ne poklapa s potpisom na računu, moguće je da se radi o zloupotrebi. Isto vrijedi i za broj kartice — onaj na prednjoj strani treba biti istovjetan broju na poleđini. 

Budite posebno oprezni ako kartica potječe iz inozemne banke jer je u takvim slučajevima provjera često otežana. U svakoj od navedenih situacija preporučljivo je da provedete dodatne provjere prije odobrenja transakcije da biste se uvjerili da je kartica valjana i da je koristi pravi vlasnik.

 

Neobično ponašanje kupca

Ponašanje kupca često može otkriti više od same kartice koju koristi za plaćanje. Naime, ako kupac djeluje nervozno ili kao da je u velikoj žurbi, a posebno ako je došao tik prije zatvaranja trgovine, to može ukazivati na to da želi izbjeći detaljnu provjeru transakcije. Posebno biste trebali biti na oprezu s onima koji ne pokazuju interes za cijenu i karakteristike proizvoda koje kupuju ili je iznos koji žele potrošiti neobično visok za standarde vaše trgovine.

Kupci koji trgovcu predlažu kako da izvrši transakciju ili ga prekidaju i požuruju tijekom plaćanja potencijalno pokušavaju odvratiti pažnju od sumnjivih aktivnosti. Treba biti posebno pažljiv kupcem koji predlaže upotrebu različitih kartica nakon što mu je prvotna transakcija odbijena ili traži povrat sredstava na drugu karticu odmah nakon kupnje. Važno je ostati sabran, pratiti standardne procedure te, ako je potrebno, kontaktirati banku ili nadležne službe.

Plaćanje pomoću više različitih kartica

Postoji više razloga iz kojih bi prevarant htio koristiti više kartica. Primjerice, na ukradenoj kartici možda nema dovoljno sredstava za pokrivanje cijele kupnje ili je nakon nekoliko pokušaja upotrebe blokirana pa bi kupac, prije nego prijevara bude otkrivena, mogao posegnuti za drugom karticom. 

Osim toga, postoji i taktika razbijanja velikih transakcija na manje iznose kako bi se izbjegle zaštitne mjere koje banke koriste za otkrivanje prijevara. Sistem lako može visoke transakcije identificirati kao potencijalne prijevare i automatski ih blokirati, ali manji iznosi često prođu ispod radara. Stoga, upotreba više kartica za plaćanje manjih iznosa često ukazuje na pokušaj da se ta sigurnosna provjera izbjegne.

U svakom slučaju, trgovac bi trebao obratiti pozornost, slušati vlastite instinkte i postupati u skladu sa standardnim procedurama, što može uključivati dodatnu identifikaciju, kontaktiranje banke ili odbijanje transakcije ako se sumnja u njenu legitimnost.

 

Neobični zahtjevi za dostavu

Ako kupac navede adresu hotela, apartmana i slično, to može biti prevarant koji želi primiti proizvode prije nego se nezakonita upotreba kartice otkrije. Čudne ili neobične lokacije za dostavu mogu sugerirati da osoba pokušava sakriti svoj pravi identitet ili izbjeći praćenje. 

Ne nasjedajte olako na zahtjeve za međunarodnom dostavom, osobito ako se radi o regijama poznatima po visokom riziku od prijevare. Neusklađenost između adrese za dostavu i adrese registrirane na kartici još je jedan jasan signal za oprez. U takvim se situacijama preporučuje detaljna provjera kako bi se potvrdila legitimnost transakcije.

 

Drugi mogući znakovi zlouporabe kartice

Osim navedenih znakova, koji su uglavnom najočitiji pokazatelji prijevare, svakako obratite pozornost i na sljedeće situacije:

  • brzo odlaganje kupljenih proizvoda — ako kupac traži da se kupljeni predmeti odmah zapakiraju ili ih nestrpljivo želi odnijeti, to može biti znak zlouporabe kartica ili kupčeve namjere da preproda te predmete
  • zanemarivanje promocija ili popusta — nikome nije u interesu da plati više, stoga bi kupci koji ne iskazuju interes za promocije i popuste, već samo za brzu transakciju, mogli biti prikriveni kradljivci
  • neobične vrste kupnje — pripazite na osobe koje kupuju skuplje artikle koji nisu međusobno povezani ili su neobični za pojedinca.

Kartično plaćanje značajno je povećalo sigurnost transakcija, no unatoč naprednim sigurnosnim značajkama, rizik od zloupotrebe kartica i dalje postoji. Trgovci se često nađu na prvoj crti obrane od takvih prijevara jer izravno provode transakcije, pa imaju ključnu ulogu u prepoznavanju i sprečavanju neautoriziranog korištenja kartica. 

Ako kao trgovac primijetite bilo koji od navedenih znakova, obavezno kontaktirajte banku ili nadležne službe kako biste zaštitili i svoje interese i interese pravog vlasnika kartice. Također, detaljno upoznavanje s Nexi uputama za rad prodajnih mjesta može biti od velike koristi. Edukacijom osoblja i primjenom kontrola možete stvoriti sigurno okruženje za sebe, ali i za svoje klijente.