Da su putnici u Little Miss Sunshine i brojnim filmovima ceste imali pristup aplikacijama, bi li filmovi završili drugačije?
Itinerer putovanja vlastitim automobilom „nekoć“ smo planirali uvidom u zemljopisnu kartu te redovnim konzultacijama s istom tijekom puta.
Sve putne troškove valjalo je platiti u lokalnoj valuti, što je putnicima s ovih područja značilo da vas na sat-dva vožnje očekuje da imate pri ruci lire, forinte ili šilinge.
Što se javnog prijevoza tiče, putnik je ovisio o voznom redu istaknutom na stanici, a kartu je morao kupovati na kiosku ili prodajnom šalteru ili kod konduktera u vozilu (uostalom, starije generacije možda pamte konduktera smještenog na pultu uz stražnja vrata tramvaja. Njegov je posao bio da štambilja karte i prodaje ih). Servisne informacije, kao što su prekid linije ili slično, bile su obznanjene tako što bi vozač otvorio vrata i viknuo prema putnicima „Tramvaj više ne vozi. Izađite van!“
Mobilne aplikacije za prijevoz danas objedinjuju tri stvari koje su se nekoć događale odvojeno: planiranje rute, kupnju/plaćanje i navigaciju uživo.
Tehnološki napredak i eksplozija mobilnih aplikacija prije dvadesetak su godina pokucali i na vrata putničkog prijevoza te uveli mogućnost pravodobne i točne informacije u stvarnom vremenu, bilo kad i bilo gdje.
Ti su preduvjeti omogućili i pojavu disruptora kao što je Uber. Uber je izmijenio način na koji odabiremo i naručujemo prijevoz (da ne govorim o revolucionarnom utjecaju na cijene u Hrvatskoj naviknutoj na monopole na taksi usluge u gradovima), a korisnike je uveo u tzv. omnichannel iskustvo u kojem se plaćanje odvija u virtualnom, a pružanje usluge u stvarnom svijetu.
Prema istraživanju Nexi Grupe, Hrvati redovito koriste jedinstveno iskustvo kupnje kroz više kanala. Slika prikazuje postotak hrvatskih korisnika interneta obuhvaćenih ispitivanjem koji su tijekom godine kupovali online usluge iz prikazane liste.
Najpoznatije globalne aplikacije za planiranje putovanja
Google Transit (2005.)
Svoj značaj aplikacija je dobila po formatu GTFS (General Transit Feed Standard) koja postaje temelj otvorenih podataka u prijevozu.
Citymapper (2011.)
Planiranje putovanja s naglaskom na kombinaciju različitih načina kretanja (pješice, biciklom, taksijem i javnim prijevozom).
Moovit (2012.)
Planiranje putovanja te informacije u stvarnom vremenu za više od 3.500 gradova u 112 zemalja; za neke gradove omogućena je i kupnja karata.
Transit (2012.)
Aplikacija osobito popularna u SAD-u.
Najpoznatije aplikacije i mogućnosti u Hrvatskoj
Prigradski i međugradski prijevoz
Hrvatske željeznice
Naš nacionalni prijevoznik, vječna tema viceva o brzini i točnosti, ipak hrli u 21. stoljeće: ovog su ljeta lansirali novu HŽPP aplikaciju koja je naslijedila inicijalnu HŽPP Tickets. Aplikacija daje uvid u vozni red, praćenje vlakova u stvarnom vremenu, prikaz sastava vlaka, obavijesti o kašnjenjima, radovima na pruzi te pojedinostima o putovanju. Trenutne recenzije nisu blistave, ali dajmo im vremena.
Moj Zet (Zagreb)
- kupnja pojedinačnih karata, mjesečnih i godišnjih kupona,
- registracija aktivne karte pri presjedanju,
- informiranje u stvarnom vremenu
Mobility Plus (Pula)
- vozni rez i kupnja karata,
- planiranje putovanja u stvarnom vremenu
Zadar City (Zadar)
- pregled aktivnih/kupljenih karata,
- kupnja i aktivacija pojedinačnih, mjesečnih i godišnjih karata,
- dijeljenje pojedinačnih karata s korisnicima platforme City
Promet Split (Split)
- e-Novčanik, kao i kupnja pojedinačnih i pretplatnih karata,
- planer putovanja,
- prikaz vozila i stajališta u stvarnom vremenu
Libertas App (Dubrovnik)
- informacije o linijam i voznom redu,
- od travnja 2024. Libertas je uveo bezgotovinsko plaćanje u svim autobusima
Kako su aplikacije promijenile korisničko iskustvo putnika?
U studenom 2024. Grad Zagreb je proveo pilot-istraživanje o putničkim navikama žena i muškaraca u Zagrebu, ispitujući navike korištenja javnog ili privatnog prijevoza. Pilot se ograničio samo na zaposlenike gradskih tvrtki pa se nadamo da uskoro možemo očekivati i pravo istraživanje koje će obuhvatiti građanstvo.
Nova era - personalizirano i održivo iskustvo putovanja
Trendovi pokazuju da se tradicionalno planiranje putovanja te papirnate karte postupno povlače pred mobilnim aplikacijama i beskontaktnim rješenjima. Digitalizacija javnog prijevoza učinila je putovanje jednostavnijim i transparentnijim, ali i podigla ljestvicu očekivanja putnika.
Putnici danas očekuju brzu kupnju karata, jasne informacije o rutama i mogućnost integriranog plaćanja karticama ili mobitelom, ali će vrlo vjerojatno uskoro računati na potpuno personalizirano i održivo iskustvo putovanja.
No, dostupni reprezentativni primjeri istraživanja pokazuju kako se obrasci plaćanja razlikuju po državama: dok se negdje većinski koriste beskontaktne kartice i mobilna plaćanja, drugdje još uvijek prevladavaju pretplatne iskaznice.
Govoreći u Hrvatskoj, ostalo je još puno prostora za poboljšanja.
Doduše, ta poboljšanja počinju od kvalitetne infrastrukture – možemo mi kukati o nepouzdanim javnoprometnim aplikacijama s lošim UX-om, možda je važnije da javni promet, vozila i vozni red postanu prilagođeni građanima.